Schrijven van teksten Klas 4 schrijven in een tijdsperspectief :

Klas 4 schrijven in een tijdsperspectief

De volgende dag bespreken we met elkaar waarom het soms goed is om een tekst te bespreken en te herschrijven. De kinderen oefenen met elkaar in het verzinnen van vragen die je een schrijver kunt stellen naar aanleiding van het schrijfproces en de tekst. Dan gaan de kinderen in groepjes uiteen. Ze hebben de opdracht om in drietallen hun teksten van gisteren te bespreken. Ze reflecteren op de aandachtspunten die gisteren zijn geformuleerd: Speelt het in het nu? Kan ik het voor me zien? Maar tegelijkertijd geef ik ze als opdracht mee om te onderzoeken of je iets te weten kunt komen van je klasgenoot als schrijver.

Een voorbeeld uit deze bespreking:

Akeo vraagt Rebecca: Waarover ben je niet zo tevreden?
Rebecca legt uit dat zij een probleem heeft met het nu als zij schrijft ‘zo meteen’, want dat is eigenlijk toekomst. Akeo zegt dat het misschien wel beter is wanneer je dat dan helemaal niet schrijft.
Rebecca besluit dat dan de laatste zin ook overbodig is. Als iets zich in het heden afspeelt, hoef je niet te zeggen ‘nu gaat George…’ Tamara vraagt aan Rebecca waarom ze eigenlijk het woordje mini heeft doorgestreept. Rebecca zegt dat ze het woord niet vond passen bij de rest van de woorden. En dorpje is toch ook al klein? Daarover zijn ze het alledrie eens. Maar Tamara houdt vol dat een mini dorpje toch een ‘kleiner’ beeld geeft als je er niet bent geweest, dan wanneer je alleen maar schrijft dorpje. In overleg adviseren ze Rebecca om het woordje kleine toe te voegen. Rebecca neemt de suggestie over.

Hoewel ik er als leerkracht bij sta en luister, besluit ik niet in te grijpen met de opmerking dat ik het dubbelop vind om ‘kleine dorpje’ te schrijven. Daarmee schaad ik het proces waarin de kinderen zichzelf als taalgebruikers leren kennen. Ik sla het voorval op en kom er een andere keer deze week wel over te spreken met andere voorbeelden.

Rebecca herschrijft haar tekst uiteindelijk zo:

(In schema schrijven bij schrijven van expressieve teksten: Klas 4 schrijven in een tijdsperspectief; reflectie: bespreken en herschrijven van teksten: Klas 4 doel en publieksgerichtheid en ook schrijfaanpak)